Toisella harjoituskerralla oli kolme tehtävää joita mietittiin ensin ryhmätyönä.

  1. Tehtävään kuului analysoida kahta web-sivustoa ja tutkia paljonko tai miten niissä esiintyi toistetta ja entropiaa. Sekä pohtia ovatko ne merkityksellisiä web-sivustolla

Entropialla eli hajeella käsitetään miten sanoma ymmärretään lähettäjän antaman merkityksen mukaisesti. Mitä vähemmän viestissä on entropiaa sitä suurempi on todennäköisyys sille että vastaanottaja ymmärtää viestin oikein. Entropiaa pyritään vähentämään toisteella, sanomaa toistetaan jotta se varmasti ymmärretään oikein. Toisteella eli redundanssilla tarkoitetaan viestin sisällössä olevaa ennustettavuutta.

Entropiaa esiintyy eniten sivustoilla jotka sisältävät paljon asioita jotka eivät liity toisiinsa, hyvä esimerkki tästä on Wikipedia. Toistetta kannattaa käyttää silloin kun halutaan että sivustolla kävijälle jäisi mahdollisimman hyvin mieleen sivuston aihe ja tarkoitus. Esimerkkinä vaikka Lordin sivusto, tai yrityksen tuotteen sivut.

Tehtävän analysoitavat sivut olivat Lordin sivusto ja Seiska-lehden sivusto. Lordin sivustossa oli toistoa, sivuston graafinen ilme pysyi joka sivulla, lordin kuva ja logo olivat joka sivulla. Sivu oli jaoteltu selkeisiin osioihin. Seiskan sivusto oli sekavanoloinen, mutta vähän tarkastelemalla se oli melko navigoitavissa vaikka eri osioiden nimistä ei heti voinut päätellä mitä niiden takaa löytyy, (entropiaa). Toistetta oli mm. väritys ja logo joka oli sivustolla kautta linjan.

  1. Toisen tehtävän aiheena oli analysoida DNA:n web sivua Jacobsonin mallin perusteella

-         Ilmaisutehtävä

·        Viestii selkeys, laadukkuus, edullisuus. Sivuston ulkoasun perusteella kävijä muistaa olemassa olevan kampanjan

-         Vaikuttamistehtävä

·        Saada sivustolla kävijät rekisteröitymään asiakkaiksi ja käyttämään yrityksen palveluja.

-         Viittaustehtävä

·        Toimii jatkeena muissa medioissa olevalle kampanjalle. Kampanjasta kiinnostuneet osaavat tulla sivustolle jossa on helppo liittyä asiakkaaksi.

-         Faattinen tehtävä

·        Kampanjan teemat pysyvät yhtenäisinä ja tämä tuo tuttuuden tunteen. Asiakkaalle liittymän hallinta ja palveluiden osto tehty helpoksi web-sivulla joka antaa tunteen että pystyy itse hallitsemaan liittymäasiansa helposti.

-         Metakielellinen tehtävä

·        Sivuston selkeä, eikä sivustolla ole mitään ylimääräistä. Asiakkaaksi on helppo liittyä. Sivuston tarkoitus edistää myyntiä ja tehostaa vanhojen asiakkaiden palvelua.

-         Poeettinen tehtävä

·        Liittymän ostamiseen tarvittavat linkit ovat isommalla aseteltu sille alueelle josta ne huomaa heti. Eli tarkoitus saada asiakkaita. Entisille asiakkaille ja muut tiedottavat linkit ovat pienemmällä ja aseteltu reuna-alueille. Kerrotaan yrityksen tietoja ja annetaan palveluja vanhoille asiakkaille.

  1. Kolmannessa tehtävässä analysoitiin Blankon logoa Blankon sivuston sisältöön. Ja tehtävänä oli keksiä Blankolle iskulause.

Blankon sivusto on suunnattu Oulun yliopiston tietojenkäsittelytieteen opiskelijoille. Sivustolle on kerätty tieto Blankon toiminnasta sekä muuta tarpeellista tieto opiskelijaa varten.

Logossa on keskellä punainen ihmishahmo johon katse kiinnittyy ensin. Hahmosta lähtevästä nuoli osoittaa Blanko-sanaan joka ilmaisee jäsenyyttä. Kuvan alla lukee Oulun yliopisto tämä kaikki on ympyrän sisällä ja tämä tarkoittaa että nämä kaikki ovat tiiviissä yhteistoiminnassa keskenään. Blanko on jäseniä varten ja ilman jäseniä ei ole Blankoa.